Monday 18 July 2016

ALAT PENGUKURAN

Pengukuran merupakan salah satu aspek yang penting dalam kehidupan seharian dan tidak terkecuali juga dengan aspek yang penting ini. Di dalam bengkel kimpalan, terdapat beberapa alat pengukuran yang kerap digunakan dan merupakan alat pengukuran yang wajib digunakan sebagai seorang pengimpal.

Dalam proses penyediaan, terdapat beberapa alat pengukuran asas iaitu:


Pengukur keluli


Pembaris keluli dierbuat daripada keluli kalis karat atau keluli alat. Skalanya dalam unit inci dan metrik. Pembaris keluli metrik boleh didapati dalam berbagai-bagai ukuran panjang, iaitu daripada 6mm hingga 1 meter, bagaimanapun jenis yang lazim digunakan berukuran 150 mm hingga 300 mm.

Kegunaan Pengukur keluli

a) Mendapatkan garis tengah bagi sesuatu ukuran
b) Mendapatkan atau menentukan jarak atau saiz sesuatu bahan dengan ketepatan atau kejituan 0.5
    mm
c) Menyukat ukuran
d) Memindahkan ukuran engan bantuan jangka atau penggunaan bersama angkup luar atau angkup
    dalam.


Pita Pengukur Keluli



Sama seperti pengukur keluli tetapi boleh dilentur dan dibuat dalam berbagai saiz yang lebih panjang. Tujuan utamanya ialah untuk mengukur panjang, tinggi dan lebar bagi ukuran lebih besar. Alat pengukur ini hendaklah dijaga dengan sempurna, kerosakan tepi dan tanda pecah pada ukuran akan mengurangkan ketepatan ukuran. jangan menggunakan penguur keluli sebagai pengikis dan sapu minyak selepas diguna.


Angkup Vernier





Boleh digunakan dalam dua (2) keadaan iaitu untuk mengukur permukaan dalam dan permukaan luar. Kejituannya 0.05 mm, 0.1 mm dan 0.5 mm.

Mikrometer



Pengukur menggunakan bebenang untuk mengukur dengan cepat dan tepat dengan kejituan 0.01 mm dan 0.05 mm.

Jangka



Jenis jngka yang biasa digunakan ialah jangka spring. Alat ini digunakan untuk melukis bulatan, lengkok, membahagi dua garisan, memindahkan jarak dan juga mencari pusat bulatan.

No comments:

Post a Comment