Sunday 17 July 2016

APAKAH ITU KIMPALAN?





Pembangunan dunia kini sedang pesat berlaku di setiap negara. Banyak tenaga kerja dan kemahiran-kemahiran yang diperlukan untuk perkara ini berlaku. Salah satu kemahiran yang amat diperlukan adalah kemahiran mengimpal (welding). Pasti ada yang tertanya-tanya, apakah yang dimaksudkan dengan kimpalan?

Kali ini, saya akan memberikan sedikit penerangan mengenai apaah itu kimpalan pada asasnya. Kimpalan adalah satu proses pencantuman sesuatu bahan dengan bahan yang lain dengan menggunkana suatu bahan khas, contohnya logam atau termoplastik. Kaedah pencairan bahan suatu jenis logam yang lainnya yang akan bertindak sebagai pengikat di antara suatu struktur engan struktur yang lainnya.

Kimpalan dilakukan dengan menggunakan pelbagai jenis kaedah. Kaedah kimpalan yang dikenalpasti adalah kimpalan dengan menggunakan nyalaan api, tenaga elektrik bervoltan tinggi, sinaran laser, tembakan lektron, kimpalan geseran dan ultrabunyi. Sungguhpun ia merupakan proses pengilangan, kimpalan juga boleh dilakukn di persekitaran yang berbeza, termasuk kawasan yang terbuka, bawah air dan juga angkasa lepas. Kimpalan merupakan usaha yang berpotensi berbahaya dan langkah keselamatan diperlukan bagi mengelakkan berlakunya kes terbakar, renjatan elektrik, kerosakan penglihatan, terhidu gas dan asap beracun, dan juga dedahan pada radiasi lampau ungu. 

1 comment:

  1. Mango n' gold powder - stainless steel - TiB Welding
    Mango babyliss pro nano titanium n' gold powder - titanium ingot stainless steel titanium white paint - titanium alloy - Titanium alloy - Titanium alloy - Titanium alloy - Titanium alloy - Titanium alloy - Titanium alloy - Stainless steel titanium granite - Titanium titanium melting point steel -

    ReplyDelete