Thursday 14 July 2016

KESELAMATAN

Keselamatan merangkumi dari pelbagai aspek dalam kehidupan dan keadaan sekeliling kita. Tidak kira di mana kita berada, aspek utama yang perlu kita ketengahkan adalah aspek keselamatan. Banyak kemalangan yang berlaku disebabkan kecuaian dalam menilai perkara- perkara yang berbahaya semasa menjalankan tugas terutama sekali dalam industri.

Di dalam industri kimpalan, keadaan yang sama berlaku di mana kemalangan yang berlaku amat memberi kesan kepada inividu yang terlibat. Kadangkala ada kemalangan yang berlaku menyebabkan kecederaan fizikal kekal dan ada kalanya melibatkan kemalangan jiwa yang membawa maut. maka di dalam industri adalah satu kewajiban utama untuk meletakkan hal keselamatan di tempat yang teratas sekali.



Dalam industri, kerja-kerja akan dilakukan samada di dalam bengkel (indoor) ataupun di luar (outdoor). Tidak kira di mana kita melakukan kerja, aspek keselamatan diri haruslah dititikberatkan. Keselamatan diri merupakan salah satu kriteria yang perlu kita ambil kira dan diberikan perhatian yang tinggi. Perkara utama dalam menjaga keselamatan diri yang harus dilakukan ialah melalui pemakaian alat perlindungan diri (personal protective equipment) atau dalam kata singkatannya PPE. PPE yang digunakan adalah bergantung dengan jenis pekerjaaan yang kita lakukan. Sebagai contoh dalam aktiviti mengimpal arka logam berperisai (shield metal arc welding) atau kata singkatannya SMAW, kita haruslah menggunakan alat-alat perlindungan diri seperti yang berikut:-

1. Welding Cap




















2. Safety Glasses














3. Ear Plugs













4. Respirator or Dust mask Jacket (long sleeved, high collar shirt)



















5. Long pants, no sagging















6. Welding Helmet
















7. Safety boot



















8. Welding apron























9. Welding Glove





















Senarai-senarai PPE di atas adalah PPE asas yang wajib ada di dalam proses mengimpal dan menjadi satu keperluan dalam bengkel bagi menjaga keslamatan pekerja atau pelatih dalam institut bagi melindungi diri dari berbagai bahaya yang wujud semasa menjalankan tugas atau latihan.

Oleh itu, perkara-perkara asas ini haruslah dititikberatkan bagi mengelakkan kemalangan. Patuhilah arahan-arhan keselamatan yang ada di dalam tempat kerja tau bengkel anda.

Selamat maju jaya.

No comments:

Post a Comment